De Zwette Maanen Mountainbikeclub Aalst

12/10/12 Nachtrit Gooik

Na mijn eerste ervaring in 2011 met de nightride van WTC Pandoerke uit Gooik was er geen twijfel mogelijk en stond deze fantastische rit weer op de planning.  Het weer  was natuurlijk de factor die alles zou bepalen en vond het dan ook toepasselijk om met deze eer ons geduld te beproeven. Gelukkig was de goesting zo groot dat de twijfel niet echt kans kon krijgen om ons op andere gedachten te brengen en we besloten tegen 19u30 te vertrekken aan de start  in Gooik. Na wat gesukkel met het fietsrek van de Voil Keet kwamen we iets later aan dan voorzien.

Nonkel Potrel (aka Choepie) stond al ongeduldig te wachten samen met  Rocky en Nothing’s Impossible. Vlug inschrijven, nog een laatste controle van onze verlichting en weg waren we. Eerst een stukje ‘technisch draaien’ in enkele vierkante meters bos al kunnen we dan nog niet over een bos spreken zeker? Dit om te wennen aan het donker en ons dan met een kleine afdaling naar de volgende single track te sturen via een stuk asfalt. Het viel direct op dat het parcours meer asfalt bevatte dan andere edities maar met de regenval van de laatste dagen was dit geen slechte keuze. Na een korte asfaltstrook kwam er een mooie afwisseling van boswegen, single tracks, typische veldwegen en korte klimmetjes met glibberige afdalingen. Dit telkens verbonden met een asfaltstrook om de afwisseling te verzekeren. De kilometers verliepen echter vlot en de hoogtemeters bleven, tegen onze verwachtingen in, beperkt. Er werd heel wat gespeculeerd over het aantal hoogtemeters (800Hm op 35km) maar die lieten voorlopig op zich wachten.

We stonden al snel aan de eerste bevoorrading: een rijkelijk aanbod lekkers en voor de liefhebbers al een heerlijke jenever om op te warmen. Na de kleine boodschap van enkelen leden, besloten we om onze tocht verder te zetten zodat we dat warme gevoel niet snel zouden verliezen. Al snel kwamen we aan het bordje ‘klein verzet = dolle pret’. Uit de editie in 2011 herinnerde ik me dat er een mooie beklimming stond te wachten met een fantastisch technische afdaling. Iedereen kon vlot overweg met de hoogtemeters maar bij de technische afdaling heb ik toch even een Ive’ken gedaan en ben ik rechtstreeks het decor ingevlogen (en dit dan nog op een minder technische plaats). Buiten wat blauwe plekken en schaafwonden (venijnige doornstruiken) viel de balans gelukkig mee. Hierbij een woord van dank aan de boomstam waartegen ik belandde en mijn zachte 3L camelback die mijn val braken. Hieruit blijkt toch weer het nut van een helm bij het fietsen!!!

De toon was gezet en de energie kreeg hierdoor nog een extra boost wat de snelheid bevorderde. We werden telkens via deftige wegen naar technische stukken geloodst en dit met de nodige hoogtemeters. Het viel ook op dat de conditie van de DZM’ers niet zo slecht zat. Waar we vroeger werden voorbijgereden door andere bikers konden we deze keer de rollen omdraaien. Aangekomen op de Kesterheide stond ons een  lange technische zone te wachten op het motoparcours. Nonkel Potrel wou ook eens de show stelen in een beklimming door ook een Ive’ken te doen en belandde met een achterwaartse flip op de grond. De Ive’kes worden blijkbaar populair tegenwoordig ;-). De organisatie had prachtige singeltracks – niet altijd even goed berijdbaar – die telkens omhoog en omlaag slingeren geselecteerd. Rocky en Nothing’s Impossible besloten in het tweede deel  voor de moeilijke lus te gaan terwijl ik, De Voil Keet en Nonkel Potrel kozen voor de iets minder gevaarlijke :-) Genieten was de boodschap en na een laatste singletrack  kwamen we aan het einde van weer een geslaagde tocht.

Ook al was deze editie iets minder gevarieerd dan de vorige door het veelvoudig voorkomen van asfaltwegen was dit toch een fantastische rit. Er moet veel tijd en energie ingekropen zijn om dit uit te stippelen, waarvoor dank aan de organisatie! Na  de rit kregen we dan nog een lekker Kasteelbiertje (inbegrepen in de startprijs). Het smaakte naar meer en er volgde natuurlijk nog eentje ;-). Een ideale afsluiter voor onze eerste nightride van het seizoen met een leuke compagnie!  Merci mannen en tot de volgende…

Met dank aan WTC Pandoerken voor de leuke sfeerbeelden.